Uitschrijven gemeente (BRP)

uitschrijven gemeente

De algemene regels

  • Indien iemand langer dan acht maanden in het buitenland verblijft, moet men zich officieel uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP). De BRP was voorheen de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie). Het GBA werd ook wel het bevolkingsregister genoemd;
  • Uitschijven kan gewoonlijk vanaf 5 dagen voor het daadwerkelijke vertrek naar het buitenland. Sommige gemeenten houden er een “eigen” beleid op na en kunnen afwijken van deze termijn. Afmelden kan bij de afdeling burgerzaken van de gemeente. De persoonsgegevens van alle Nederlandse staatsburgers staan in de Basisregistratie Personen (BRP).
  • Afmelden kan schriftelijk of persoonlijk. Een formulier invullen met een kopie paspoort is voldoende. Ook via Digi-D is soms iets te regelen. Let op: niet alle afdelingen van de verschillende gemeenten zijn even up to date.
  • Sommige landen vereisen een bewijs van de uitschrijving uit Nederland. Vooral bij langdurig verblijf in het nieuwe woonland en bij inschrijving. De gemeente geeft een bewijs van uitschrijving (vraag er om, mocht het niet vanzelf worden gegeven).
  • Bij uitschrijving uit de BRP is het niet verplicht om elders in te schrijven. Het is dus niet noodzakelijk om in het buitenland in te schrijven als woonachtige. Bij inschrijving op een ander adres in Nederland, dan behoort men op dat adres in principe wel daadwerkelijk te wonen en regelmatig te verblijven. Soms vragen gemeentes wel naar het nieuwe adres. Indien er geen nieuw vast adres beschikbaar is, wordt ook wel een tijdelijk adres opgegeven. Via het RNI (zie hieronder in het volgende onderdeel) kan je een juist registratie adres opgeven.

Meer informatie

Zie voor het uitgebreide overzicht onze website wwww.expatverzekering.nl

 

Hoe zit het met een post- of briefadres in Nederland?

  • Een briefadres is niet het adres waar u woont maar waar u beschikbaar en bereikbaar bent voor de overheidsinstanties.
  • U ontvangt post op dit adres en de persoon die op het betreffende adres woont moet ervoor zorgen dat u de post ontvangt.
  • Wettelijk gezien is er een aantal situaties waarin iemand een briefadres kan opgeven. Een verblijf in het buitenland is één van de redenen voor het kunnen aanvragen van een briefadres. Daarbij mag het verblijf niet langer dan 8 maanden duren. Gaat u langer dan 8 maanden naar het buitenland, dan kunt u officieel dus géén briefadres verkrijgen.
  • De gemeente kan u meer vertellen over de (on)mogelijkheden van een briefadres. Wees er alert op dat je niet "per ongeluk" alsnog echt ingeschreven blijft. Dat kan naderhand namelijk alsnog administratief "gedoe" opleveren.
  • Veel mensen willen als ze zich uitschrijven graag een briefadres, omdat ze vrezen dat ze anders helemaal geschrapt worden uit alle overheidsregisters. Dit gebeurt echter niet: na uitschrijving kunt u worden opgenomen in het Registratie Niet-Ingezetenen (RNI), zodat uw gegevens bij de overheid geregistreerd blijven.
  • Let op: indien u zich uitschrijft bij de gemeente, de zorgverzekering stopzet en een briefadres aanvraagt, dan kan dit problemen opleveren. Het briefadres impliceert namelijk dat u in Nederland woonachtig bent, en in principe is (vrijwel) iedereen die in Nederland woont (ingeschreven) verplicht een basiszorgverzekering te hebben.
  • Tip: bij veel bedrijven en instanties (zoals de bank) is het wel mogelijk om een correspondentie-adres op te geven, of aan te geven dat u de berichtgeving digitaal wilt ontvangen.

Meer informatie

Zie voor het uitgebreide overzicht onze website wwww.expatverzekering.nl